International Herald Tribune
8. dubna 2008, Stephanie Clifford
Je to čím dál obtížnější být globální značkou. Zeptejte se Coca-Coly.
Jako jeden z nejprominentnějších sponzorů olympiády, Coca-cola seděla na horké židli na své středeční výroční schůzce akcionářů ve Wilmingtonu, Delaware. Venku protestující zpívali a mávali transparenty. Uvnitř přiměli výkonného ředitele, aby se účastnil ojedinělého veřejného dialogu o stavu lidských práv v Číně.
"Řeknete MOV, aby zastavil štafetu olympijské pochodně Tibetem, protože Tibet náleží Tibeťanům?", zeptal se jeden z protestujících diváků, Lobsang Choefel, který se označil za rodilého Tibeťana. Odkazoval na Mezinárodní olympijský výbor.
Isdell, který právě popsal výsledky prvního čtvrtletí, které vzrostly na základě mezinárodního prodeje v zemích jako je Čína, byl neúprosný. Štafeta olympijské pochodně "symbolizuje otevřenost, symbolizuje naděje", odpověděl. "Nevěřím, že zastavit štafetu pochodně jakýmkoli způsobem je v dlouhodobém měřítku správné."
V té chvíli se zdálo, že to je konec dilematu, kterému čelí olympijští sponzoři, jak se protesty šíří po celém světě. V Indii, která je domovem více než sta tisíc Tibeťanů v exilu a jejich nejvyššího duchovního dalajlámy, se dokonce i oficiální korporátní sponzoři vyhnuli televizním a rozhlasovým reklamám, které byly načasovány podle čtvrteční štafety olympijské pochodně, sdělili vedoucí pracovníci reklamního úseku.
A v Číně, jak se zdá propukly prudké reakce jiného druhu, proti společnostem, které údajně vyvíjejí nátlak na Čínu.
Francouzská firma jako Carrefour je zvláště cílem těchto útoků kvůli zmaření pařížské štafety pochodně, a také protože se francouzský prezident vyjádřil, že nenavštíví zahajovací ceremonii v Pekingu kvůli stavu lidských práv v Číně.
"Myslím si, že bojkot Carrefouru je pokojný způsob jak vyjádřit naši zlost," řekl Li Meng, pětadvacetiletý mechanik, který prodává trička na podporu hnutí pro bojkot ve městě Yantai ve východní Číně. "Naše čínské cítění bylo Francií hluboce zraněno."
"Francie ponížila Čínu během štafety pochodně a nadále působí potíže olympiádě", řekl Li.
Americké korporace jako McDonald's a KFC se také staly cílem útoků, neboť někteří američtí politici se zdají podporovat dalajlámu, kterého Peking obviňuje z podněcování násilí v Tibetu za účelem narušení příprav olympijských her.
Nikdo neví, zda podpora těchto bojkotů je rozšířená, ale opozice přichází právě ve chvíli, kdy se mnohé z těchto největších světových korporací včetně Coca-coly probojovávají na čínských trh a plánují zahájení obrovského prodeje a reklamní kampaně při příležitosti olympijských her.
Nedávné čtvrtletní výsledky prodeje Coca-coly naznačují rozsah jejích jistot pramenících z čínského trhu. Během prvního čtvrtletí dosáhl prodej Coca-coly v Číně 20%, což je jedna z nejvyšších cifer prodeje v jednotlivých zemích. Celkový příjem Coca-coly vzrostl o 19% za čtvrtletí na 1,5 miliardy amerických dolarů z 1,26 miliardy v minulém roce.
Bill Pecoriello, vědecký pracovník z Morgan Stanley odhaduje, že 5 až 6% celkového příjmu Coca-coly pochází z Číny. (Coca-cola tuto sumu nedělí.)
Význam Číny pro Coca-colu by měl nadále růst, řekl Pecoriello. Odhaduje, že prodej Coca-coly v Číně dosáhl výše 1,2 miliardy v roce 2007 a předpovídá, že v roce 2008 by to mohlo být 1,5 miliardy. Což je srovnatelné s prodejem ve Spojených státech, který je sice větší, ale roste pomaleji. (5,4 miliardy v roce 2007 a 5,45 miliardy pro rok 2008 podle Pecoriella)
Ani Coca-cola, ani další z olympijských sponzorů neustoupil ze svého veřejného podporování olympiády, ale skupiny, které protestují proti čínským opatřením v Tibetu a Dárfúru slibují, že jejich nátlak se bude nadále stupňovat.
"Nechceme po Coca-cole, aby řešila problémy Tibetu", sdělila Lhadon Tethong, ředitelka organizace Studenti za svobodný Tibet (Students for a Free Tibet), Isdellovi při středeční schůzce akcionářů. "Nechceme po Vás nic jiného, než abyste řekli MOV, že není vhodná doba pro štafetu pochodně v Tibetu."
Tethong dodala: "Vy máte vliv a víte, že ho máte. Prosím neschovávejte se za klamnou reklamu".
Isdell, který bude následován prezidentem společnosti a ředitelem provozního úseku, Muhtarem Kentem, v době zahájení olympiády v srpnu, odpověděl slušně a poněkud rozsáhleji. "Rád bych Vám poděkoval za Vaše vyjasnění a také za Vaši prohlašovanou čestnost", řekl a dodal, že technicky není trasa štafety pochodně určena Mezinárodním olympijským výborem, ale Pekingským olympijským výborem. Co se týče ideologie, Isdell dodal "Stále věříme, že pochodeň je světlem naděje a věříme, že to tak bude i nadále na každém místě světa, kamkoliv pochodeň poputuje."
Isdell také sdělil, že společnost si i nadále chce podržet své propojení s olympijskými hrami. "Již jsme sponzorem olympiády, kdekoliv bude pořádána až do roku 2020 a věřím, že tomu tak bude i v letech 2028", vyjádřil se.
Minulý týden, několik ostatních sponzorů, společnosti jako Visa International, McDonald's, Johnson & Johnson, Anheuser-Busch, Bank of America, Home Depot, United Parcel Service a AT&T znovu potvrdily svoji podporu olympijským hrám a vyjádřili se, že se jejich plány co se týče marketingu nemění kvůli protestům.
"V tak kritickém stavu v jakém je Tibet, myslím, že sponzoři se podívají na situaci a řeknou si 'Ještě je čas' ", řekl Damien Ryan, ředitel společnosti pro styk s médii Ryan Financial Communications sídlící v Hong-Kongu, jejímiž klienti jsou i sponzoři her.
"Vše se může rychle změnit a z jejich pohledu je jasné, že si uvědomují, že Peking má dlouhou paměť."
Příspěvek Davida Barbozy, zpravodaje ze Šanghaje a Heather Timmons z Nového Dillí.
Přeloženo podle: http://www.iht.com/articles/2008/04/17/business/coke.php?page=1
Podpořit petici proti štafetě olympijské pochodně Tibetem můžete na: http://actionnetwork.org/campaign/tell_coke_no_torch